ابحث في الموقع

Home » » اللي بيحب مصر - شعبان عبد الرحيم - اغنية للزيادة السكانية من إنتاج مجلس السكان

اللي بيحب مصر - شعبان عبد الرحيم - اغنية للزيادة السكانية من إنتاج مجلس السكان

on السبت، 22 مارس، 2014 | 5:47 ص

اللي بيحب مصر - شعبان عبد الرحيم  - اغنية للزيادة السكانية من إنتاج مجلس السكان - نيو شعبي

أنتج المجلس القومي للسكان أغنية جديدة عن الزيادة السكانية، وتأثيرها على كل مناحي الحياة في مصر، من تأليف إسلام خليل، وغناء الفنان الشعبي شعبان عبد الرحيم ومن إخراج إيهاب عبد اللطيف.

وتقول كلمات الأغنية” اللي بيحب مصر ينزل يشتغل، دلوقت مصر عايزة الجهد والعمل، عايز من مصر حقك، إديلها حقها، دى مصر خيرها علينا خدوا بالكم منها.

لازمنا جهد وعمل على كل شكل ولون ، دلوقت سكان مصر 95 مليون، قاعدين نزيد ونزيد ومابيزدش الانتاج، طب قول لي منين هانكفي أكل وتعليم وعلاج، الرغيف لو كفى اتنين ما يكفيش خمسة أكيد، عشان مواردنا قليلة والناس عمالة بتزيد.

عايز ابنك يبقى في صحة ومفرع زى النخل، طبعا لو عدد الاسرة على قد البيت والدخل، هاتجوز بنتك قاصر، تتعب وهاتدعي عليك، عايزينك أب معاصر دى بنتك نور عينيك، علم بنتك واحميها، من الجهل ومن التعتيم، هاتربي ولادها كويس وهايطلع نشء سليم.

مش كل شويه هانعمل ثورة ويبقي لها حصاد،  لو كله يراعي ضميره، ماحناش هانلاقي فساد، بس خلاص”.

كما أهدى منها نسخة للتلفزيون المصرى، بحسب مقررة المجلس د. هالة يوسف.

فكرة الاغنية التى أعجبت بها اللجنة الفنية التى شكلها المجلس من المختصين في القضايا السكانية والتنمية وخبراء في الاعلام، تعود الى د. هالة التى حرصت على الالتقاء بالمؤلف اسلام خليل، لتكون كلمات الاغنية قريبة من كل فئات الشعب المصرى، خاصة وأنها ستكون بصوت شعبان عبد الرحيم.

و قالت يوسف عندما شرحت أبعاد القضية السكانية كما يراها المجلس الآن، وأنها ليست مجرد زيادة عدد السكان، بل مسئولية الاسرة عن توفير الرعاية الصحية  والتعليمية لكل أبنائها، وحماية البنات من التسرب من التعليم ومن الزواج المبكر، أجابنى إسلام ” دى  مشاكل مصر كلها”، ولم أتدخل في العمل الفني بأكمله.

ويطلق المجلس الاغنية خلال المؤتمر القومي للسكان الذى يعقد في 24 مارس الحالي، بمناسبة مرور 20 عاما على المؤتمر الدولي للسكان والتنمية الذى احتضنته القاهرة في 1994.
الفيديو


مدونة مهرجان شعبي

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Google+ Followers

المتابعون

اعلان

موقع كلام نت

تابعنا على